Eetverslaving

Gezond eten en gewicht verliezen.

Mission impossible of haalbare kaart?

Ondanks hun beste bedoelingen én beter weten grijpen nog hele volksstammen regelmatig naar grote hoeveelheden junkfood. Ze zijn zich er volledig van bewust dat ze zichzelf ermee schaden en toch blijven ze het doen. Herkenbaar? 

De waarheid is dat de effecten van bepaalde voeding een met drugs vergelijkbare verslavende werking kunnen hebben. Voedselverslaving is een serieus probleem en de belangrijkste reden dat mensen zichzelf waar het (over)eten betreft niet in de hand hebben.

Maar, wat IS voedselverslaving eigenlijk?

Junkfood activeert dezelfde neurotransmitters als drugs. Dezelfde hersengebieden en dezelfde symptomen worden getriggerd. Geprefabriceerd junkfood heeft ook op dezelfde beloningssystemen effect als drugs. Denk daarbij aan dopamine Het heeft dus ook niets van doen met gebrek aan wilskracht. De geïntensiveerde dopamine reactie kaapt de biochemie van de hersenen. Dit is niet alleen het geval bij junkfood maar bij al het voedsel dat hoge percentages suiker of bewerkte tarwe heeft.

Voedselverslaafden zijn gevangen in een vicieuze cirkel van onbedwingbare trek en vreetbuien. Het voedsel dat ze tot zich nemen is als de fix van een junkie. Men ziet ook dat de bloedsuikerspiegel tegelijk met de beloningssystemen van de hersenen maximaal omhoog schiet, wat weer nieuwe alles overheersende eetbuien tot gevolg heeft

Als je gebukt gaat onder overgewicht is er een grote kans dat je juist aan bepaalde voedselgroepen verslaafd bent, zonder dat je je daarvan bewust bent. Het is ook echt niet jouw schuld. Voedselverslaving wordt makkelijk weggezet als een emotionele tekortkoming maar het is in feite een biochemische aandoening. Om het kort en duidelijk te stellen: je hormonen, je smaakpapillen en je hersenactiviteit zijn gekaapt door de voedingsindustrie.

Suikerrijke, zwaar geprefabriceerd voedsel en geraffineerde koolhydraten zoals pasta, chips en brood worden door je lichaam in suiker omgezet, waardoor je bloedsuikerwaarden omhoog schieten elke keer dat je ze eet. Dit beloningssysteem is te vergelijken met het effect van cocaïne en heroïne. En dat is meteen de reden waarom afkicken zo moeilijk is.

Ons lichaam heeft natuurlijk wel de gezonde koolhydraten nodig. Die in groenten, volkoren granen en fruit met een lage glycemische waarde zoals bessen. Ondertussen zijn de effecten van de suikers en zout  in junkfood keuzes fataal voor je gezondheid. Het gevolg: morbide obesitas type2 diabetes, hart aandoeningen kanker, Alzheimer artritis en depressie zijn slechts enkele voorbeelden. En dan hebben we het niet eens over je gebrek aan zelfvertrouwen of trots zijn op je lichaam.

Helaas is er geen methode om te testen op ‘voedselverslaving’ . De constatering hier van is puur gebaseerd op gedragingen zoals:

Ondanks dat je ‘vol’ zit blijf je naar bepaalde voedselsoorten verlangen.
Je eet vaak meer dan je van plan was
je eet tot je het gevoel hebt te ontploffen
Je voelt je schuldig nadat je fout eten hebt gegeten, toch eet je het snel alweer
Je verzint redenen waarom je best het ‘foute’ voedsel mag eten van jezelf
Je pogingen om te stoppen of te minderen zijn niet of maar heel kort succesvol.
Je verbergt je eetbuien voor je omgeving.

Als dit herkenbaar is… wat je ook doet, onderneem IETS!

Het houdt niet op, niet vanzelf. In fact, het zal alleen nog maar erger worden na verloop van tijd. Er zijn diverse manieren om actie te ondernemen. Je kunt bijvoorbeeld cold turkey detoxen. Hiermee ‘reset’ je je hele beloningssysteem: je hormonen, je neurotransmitters en je metabolisme.

Een totale detox zal:
Je insuline pieken afvlakken en tegelijkertijd de opslag van buikvet en vreetaanvallen verminderen. Het stress hormoon cortisol reduceren. Cortisol is verantwoordelijk voor je vreetaanvallen, suikerverslaving en opslag van buikvet.
het vermindert het ‘hongerhormoon’ ghreline.
Verhoogt de peptide waarden. Het darmhormoon dat je het ‘ik zit vol’ gevoel geeft.
Verhoogt de natuurlijke dopamine waarden en herstelt je beloningssysteem zodat je weer plezier uit natuurlijke voeding haalt.
Het herstelt je smaakpapillen. Je PROEFT je eten weer.
het verlaagt ontstekingen die aan de basis van elke gewichtstoename en chronische ziekte liggen.

Hoe dan?

Elimineer alle ‘giftige’  voeding uit je dieet. Dat wil zeggen,

alle suiker, of suikerhoudende dranken en voedselvormen. Honing, agave, frisdrank.
Gluten,
alle bewerkte granen
zuivel
voorgefabriceerd voedsel waaronder ook oliën
alcohol
cafeïne en andere stimuli

Tijd voor wat goed voor je is!

Detox Boosters zoals fruit, groene groenten, citrusvruchten, knoflook, noten, zaden en Omega3 oliën.
voeding die de darmwerking stimuleert: groenten als broccoli en spruiten, volkoren granen (wilde rijst, quinoa, spelt etc.) noten, bananen, uien
Voeding die ontstekingsremmend werkt. Amandelen, walnoten, groene bladerige groenten (spinazie, kool). Vette is zoals zalm tonijn makreel en fruit zoals aardbeien, blauwe bessen, kersen en sinaasappels.
Voedsel dat je bloedsuiker in balans brengt. Eieren, kip, vis, vlees, meloenen, bessen, en voedsel dat rijk is aan volkoren en vezels.
Oliën zoals olijf of kokosnoot olie.
Water
Beweging
Slaap en relaxmomenten

Schrijf je doelen ook op voor jezelf. Houd een eetdagboek bij. Zorg dat je geen ‘foute voeding’ in huis hebt. En: GEEF NIET OP. Je hebt een leven lang over deze eigenschappen gedaan, dus wees mild voor jezelf als je een terugval hebt. Herpak jezelf en begin de volgende dag weer. Het is NOOIT TE LAAT OM TE BEGINNEN.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: